speelpalen tuin

Aanvragen bijzonder verlof

1. De leerplicht gaat in vanaf 5 jaar. Kinderen zijn vanaf hun 5e verjaardag verplicht de lessen te volgen van de school waar ze zijn ingeschreven, conform het jaarrooster van deze school waarin ook de vakanties en vrije dagen zijn aangegeven.

2. Indien ouders/verzorgers hun leerplichtige kind op een schooldag niet naar school willen laten gaan om een andere reden dan door ziekte, dienen zij daarvoor verlof aan te vragen bij de directeur van de school.

3. Verlof is enkel mogelijk indien er sprake is van:

1. ‘gewichtige’ omstandigheden, zoals huwelijk, jubileum, ernstige ziekte, begrafenis, e.d. van (naaste) familieleden;

2. bij extra-vakantieverlof: een beroep van specifieke aard van een der ouders, waardoor het niet mogelijk is om tijdens de schoolvakanties op vakantie te gaan (bv. landbouwer, horeca-personeel, e.d.). Wanneer ouders/verzorgers kunnen aantonen dat zij in geen enkele schoolvakantie samen op vakantie kunnen gaan en afhankelijk zijn van het inkomen dat zij samen verdienen in de schoolvakantieperiode, kunnen zij extra-vakantieverlof aanvragen voor maximaal 1x per schooljaar en voor maximaal 10 schooldagen. Eventuele volgende vakanties (bv. wintersport) komen hiervoor niet in aanmerking. De noodzaak hiervoor dient te worden aangetoond middels een verklaring van de directie van het betreffende bedrijf. Extra vakantieverlof in de eerste 2 weken van het schooljaar is zonder meer niet mogelijk.

4. Verlofaanvragen tot 10 schooldagen dienen bij de school ingediend te worden en wel bij de directeur (dus niet bij de groepsleerkracht). Dit kan digitaal via onderstaand formulier.

5. De directeur van de school is bevoegd om verlofaanvragen voor maximaal 10 schooldagen zelf af te handelen. Indien het gaat om meer dan 10 schooldagen dient de aanvraag te worden ingediend bij Bureau Leerplicht. Daarvoor is een ander formulier nodig (in school verkrijgbaar).

6. De directeur beantwoordt de aanvraag voor verlof binnen 5 schooldagen. De ouders/verzorgers ontvangen daartoe schriftelijk bericht.

7. Het is raadzaam om het aanvraagformulier geruime tijd voor de gewenste verlofdata in te leveren, met name bij verlof i.v.m. extra vakantie, dit in verband met een eventueel in te dienen bezwaarschrift en/of in te stellen beroep.

8. Ouders wordt met klem aangeraden om een vakantiereis tijdens schooldagen pas definitief te boeken als de verlofaanvraag is afgehandeld en daarop positief beslist is, dit om teleurstellingen te voorkomen.

9. Indien de directeur van de school de verlofaanvraag afwijst, stelt de Algemene Wet Bestuursrecht ouders in de gelegenheid tegen deze beslissing een bezwaarschrift in te dienen. Dit dienen ouders te doen binnen 6 weken na dagtekening van de beslissing bij het bevoegd gezag van de school (het schoolbestuur). In dit bezwaarschrift dienen ouders aan te geven wat de grond van hun bezwaar is.

10. In spoedeisende gevallen kunnen ouders/verzorgers een zgn. ‘Voorlopige voorziening’ vragen bij de rechtbank (er volgt dan een zgn. ‘kort geding’).

11. Het bevoegd gezag beoordeelt binnen 6 weken of de argumenten die in het bezwaarschrift zijn vermeld reden zijn om het besluit van de schooldirecteur te wijzigen.

12. Indien alsnog positief op de verlofaanvraag beslist wordt en het verlof dus verleend wordt, is de procedure ten einde.

13. Indien het bevoegd gezag het eerdere besluit van de schooldirecteur bevestigt en het bezwaar dus niet honoreert, kunnen de ouders/verzorgers desgewenst in beroep gaan bij de arrondissementsrechtbank, die dan de zaak zal afhandelen.

14. Indien ouders/verzorgers zonder verloftoekenning hun kind toch uit school houden is er sprake van ongeoorloofd schoolverzuim. De school is verplicht dit te melden bij Bureau Leerplicht, c.q. de leerplichtambtenaar van de woongemeente, die de zaak dan verder in behandeling neemt. De ouders lopen daarbij het risico op een boete en/of proces-verbaal omdat zij de Leerplichtwet hebben overtreden.

Niet alle verplichte velden zijn ingevuld.