plaquette voordeur

SALTO-school Reigerlaan is een openbare basisschool.
De school werkt vanuit een leef- en werkklimaat waarin respect voor anderen, openheid, eerlijkheid en waardering voor elkaar voorop staan.

Binnen ons gedachtengoed staat het kind centraal. Kortgezegd betekent dit: dat bij alles wat wij als school doen, we sturen op het belang van het kind. Wij geloven dat een kind pas tot ontwikkeling komt wanneer het kind zich prettig en veilig voelt.

Hoe ziet ons onderwijs er uit?

SALTO-school Reigerlaan hanteert het (eigentijds) traditionele onderwijs concept. Vanuit een leerstofjaarklassensysteem (kinderen zijn op basis van leeftijd gegroepeerd) wordt er klassikaal les gegeven. Hierin stimuleren wij kinderen in het leren van én met elkaar en het werken met een passende zelfstandigheid. Met de inzet van verschillende werkvormen en beweegmomenten zorgen we voor de nodige afwisseling. Met de inzet van hedendaagse technologieën vergroten wij de betrokkenheid en nieuwsgierigheid van onze kinderen.

Werken aan onderwijskwaliteit

De focus ligt op het sturen naar duurzame verbetering van onze onderwijskwaliteit. We werken in drie onderwijsteams. Als ouder/verzorger zal je daar minder van merken, want jouw direct contact is de juf of meester van jouw kind. Maar voor het team helpt het om af te kunnen stemmen op wat er dagelijks nodig is voor de kinderen in hun groep en onderwijsteam. Onder leiding van de teamleider is het onderwijsteam constant bezig om het onderwijs aan de kinderen te verbeteren.

Zij maken daarbij gebruik van de expertise van de 5 expertteams die aan de hand van de doelen in het jaarplan zich richten op de volgende gebieden: sociaal-emotioneel, rekenen, taal, IPC en meer-en hoogbegaafdheid. Ieder expertteam is onder leiding van een teacher leader, de expert van het team op een bepaald gebied.

Ieder onderwijsteam heeft ambulante mensen die beschikbaar zijn om te ondersteunen afhankelijk van wat er nodig is. Denk aan het begeleiden van groepjes kinderen, extra instructie geven, de groep overnemen, enzovoorts. Op deze manier komt de begeleiding direct terecht waar deze nodig is en kan er flexibel geschakeld worden.

Locatie en gebouwen

SALTO-school Reigerlaan is gelegen aan de gelijknamige straat (Reigerlaan).
De school is deels gehuisvest in twee monumentale panden, te weten het gebouw van de voormalige Nutsschool voor lager onderwijs (uit 1914) en dat van de voormalige Nutskleuterschool (uit 1928). Beide gebouwen zijn zeer karakteristiek.

Geschiedenis van de school